Reiselogg dag 10 og 11

På den siste dagen av turen fikk vi sove lenge, før vi spiste den siste frokosten sammen. Etter frokost gikk alle opp på rommene sine for å pakke koffertene og gjøre seg klare for lunsj og hjemreise. I dag spiste vi lunsj på Mel´s Diner. Maten smakte godt og vi ble senere fortalt at eieren av dineren hadde flere ganger vært på frokost TV. Etter lunsj ventet vi på bussen som skulle ta oss til flyplassen.

Alle kom seg fint gjennom sikkerhetskontrollen og en time etter flyets opprinnelige avgang var vi i lufta på vei mot Reykjavik. Litt før klokka var 07.00 landet vi og løp bortover mot flyet som skulle ta oss til Oslo.

Etter at vi hadde hentet bagasjen, var det på tide å si farvel til alle som man hadde blitt venner med i løpet av de siste ti dagene. Det var trist, men vi håper på å få sett hverandre igjen snart.

Tuva Presterud.

Reiselogg dag 10

Dagen 17. juli
Vi spiste frokost klokken 06.30. Dette var siste dagen vår i DC, og vi dro fra hotellet, med alt av baggasje, klokken 07.30. Vi skulle dra til Philadelphia rundt klokken 14.30-1500. Dermed hadde vi et par timer til i Washington, som ble brukt til å gå på museer og shopping. En god del av oss, meg inkludert, besøkte United States Holocaust Memorial Museum. Det var en sterk opplevelse.
Mellom 12.30 og 13.30 spiste vi lunsj på Union Station.
På grunn av regn og dårlig tid dro vi fra Washington DC rundt klokken 14.00. Så, etter rundt tre og en halv time, var vi tilbake på hotellet vi sov på den første natten på reisen, utenfor Philadelphia.
På bussen fikk Malene diplom for fin innsats og godhet av Candy, leder av buss nr. 3 (blå). Den andre som mottok var Gordon, en av reiselederne. Tidligere da vi var i New York hadde Geir fått medalje for fin innsats og for at han var jurymedlem i Speech Contest.
Vi spiste middag på en pizzeria rundt klokken 8. Da delte Geir ut pins til lederne på Buss 3 og takket dem. Deretter delte vi ut Odd Fellow-merker til alle på bussen som et minne.
Da vi kom tilbake til hotellet ble det å si farvel til de som skulle reise neste morgen. Det ble nok en tung avskjed for mange.

Mathias Signebøen

Reiselogg dag 9

Dag 9 (16/7-17)

En litt senere frokost for så buss inn til Washington DC sentrum, hvor første stopp var å se US Capitol. Videre besøkte vi Thomas Jefferson Memorial, og fikk deretter gå rundt på egenhånd for å se Martin Luther King Jr. Memorial og Franklin D. Roosevelt Memorial. Etter en lunch og litt shoppingtid, sto vi fritt til å besøke museene i området, bl.a: National Musem of Natural History, The National Air and Space Museum, The US Holocaust Memorial Museum og The National Gallery of Art Museum. God og hyggelig middag hos samme Odd Fellow losje som dagen før, så tilbake til hotellet for litt svømmetid før sengs. Alt i alt var det en veldig lærerik og interessant (om enn veldig varm) dag, hvor vi fikk sett mye forskjellig og hvor det var deilig å ha litt egne valgmuligheter.

Thelma

Reiselogg dag 8

Arlington National cemetery var vårt første stopp av 3. Arlington National Cemetery er en gravplass for å ære mennesker som har mistet livet  for landet sitt.

Området var gigantisk, gravsteiner så langt øye kunne se. Her hviler soldater, agenter, politibetjenestemenn/kvinner, brannmenn og andre som har mistet livet i tjeneste for sitt land.

Det første vi besøkte var 'The Tomb of the Unknown Soldier'. Dette er en gravstein for alle de ukjente soldatene som har mistet sitt liv.

Her var vi så heldige at vi fikk vi se en seremoni der soldater viser sin respekt ved minnesmerket.

Neste område var John F Kennedy sin grav. På området kunne man lese sitater fra uttalelser han hadde hatt gjennom sitt liv, og også ting som var blitt sagt etter hans død.

Det neste på skjemaet var lunch. vi spiste lunch på Ronald Reagen bulding. Etter en god lunch gikk vi til
det hvite hus.

Vi var der ikke så lenge, men lenge nok til å ta bilder. Deretter hoppet vi på bussen, og reiste bort til national mall hvor vi i 3 timer gikk rundt og så på kjente memorials. Jeg kan blant annet nevne Lincol, Vietnam, Korea og II world war memorial.

Det siste for dagen var å spise middag på Forest Lodge.

Reiselogg dag 7

Vi sto opp klokken 06:00. Frokost var klokken 06:30. På menyen var det alt fra egg til yoghurt. Vi dro fra hotellet vårt i Somerset klokken 07:15 med nesen rettet mot Gettysburg. Klokken 10:30 ankom vi Gettysburg militærpark. Der fikk vi lese og høre om "The Civil War". Vi fikk høre at slagene ved Gettysburg var noen av de blodigste slagene under krigen. Vi fikk se kanoner, våpen og uniformer. Det var veldig lærerikt:) Klokken 13:00 ble det servert lunsj på General Pickett's Buffet, hvor det var stort utvalg. Etter lunsj kjørte vi videre mot Fort McHenry hvor vi lærte mer om amerikansk historie. Dt var der den amerikanskenasjonalsangen oppsto. Etter Fort McHenry kjørte vi mot Washington DC hvor vi spiste middag kl 19:00 på en meksikansk restaurant i byen. Kl 21:00 ankom vi Hotellet vårt, som var utenfor Washington DC.

Fredrik Bratland

Reiselogg dag 6

På den sjette dagen av turen skulle vi dessverre reise fra New York. Det var synd å måtte ta farvel med venner fra de andre bussene, men det sto derimot et nytt og spennede eventyr på vent.

Tidlig om morgningen ble vi vekket av de høye pipene fra alarmklokken. Bussen skulle forlate Stewart Hotel presist kl. 06.00, og frokosten skulle vi spise på veien. Etter en stund stoppet vi ved bl.a. Taco Bell og Burger King for en skikkelig amerikans frokost. Deretter gikk turen videre til Flight 93 National Memorial i Somerset, Pennsylvania. Vi fikk se hvor flyet kræsjet og lærte mye mer om 9/11, noe som ga sterke inntrykk.
Bussturen tok i alt rundt 5 timer, men vi drøyet tiden med å ta opp tapt søvn, og så dessuten to filmer. Da vi endelig ankom hotellet "Comfort Inn", fikk vi for første gang siden turens start noen timer til å hvile ordentlig. Denne gangen var det lov å gå fritt rundt ved hotellet, og mange tok sjansen til å bade i hotellets basseng.
Ved middagstider tok bussen oss til en Kinesisk restaurant, der vi fikk gleden av å smake masse forskjellig mat. Stappmette dro vi videre til supermarkedene, og fikk kjøpt det vi trengte av manglende ting.

Da kvelden endelig kom krypende, oppdaget noen lys i gresset. Nysgjerrige som vi var, gikk vi ut og fikk en skikkelig overraskelse da vi så ildfluer der. Det var en idyllisk kveld, som ble avsluttet med en etterlengtet god natts søvn.

- Linn Johanne S. Trøen

Reiselogg dag 5

Akkurat sånn som de andre dagene sto vi opp ganske tidlig. Hotellet vi har spist på de andre dagene var opptatt i dag, så frokosten ble på et annet hotell rett nedi gata. Like etter frokosten kjørte vi med buss til ei kai hvor vi skulle ta båt til Liberty Island. Der skulle vi se på Frihetsgudinnen. Været var fint, og vi koste oss masse. Etter kanskje to timer tok vi den samme båten til Ellis Island hvor immigranter kom for mange år siden. Det var et stort museum med masse interessante fakta og bilder. Det var veldig varmt ute, nesten litt ukomfortabelt.

Så tok vi båten tilbake og kjørte med buss til 9/11 memorial, eller også kalt som Ground Zero. Det var veldig fint det.

Etter mange timer med gåing med dagen så var det godt å komme tilbake til hotellet. Først fikk vi en deilig middag hvor det var fint dekt på. Vi fikk beskjed om at alle skulle synge nasjonalsangen sin, så etter middagen så var det bare å varme opp stemmen. Det var utrolig gøy å høre de andre sangene, og alle lo og sang masse. Etter det fikk vi høre talene som var i finalen i Speech Contest, og vinneren ble kåret. Alle var utrolig flinke, og vinneren var en verdig vinner.

Så gikk vi opp å la oss etter en lang og fin dag, og vi sluknet fort.

-Eline Paulsen, 12.Juli.

Reiselogg dag 4

Dag 4 - 11. Juli

I dag spiste vi som vanlig frokost klokken 7. Alle var veldig trøtte og kaffe var det eneste som kunne hjelpe de røde øynene våre. Etter frokost fikk vi ca 2 timer til å skrive talene vi skulle holde senere på dagen. Klokken 10.30 tok vi bussen til St. Patricks Church og Franklin senteret, og spiste deretter lunsj på t.g.i Fridays. Etter at alle hadde spist seg stappmette gikk turen til FN-bygningen der vi fikk en guidet tur. Vi fikk blant annet se rommet der generalforsamlingen møtes.

Mvh Christine Rådahl

Reiselogg dag 3

Den tredje dagen, 10. juli stod vi opp tidlig for å ta et gruppebilde. Vi hadde en profesjonell fotograf, og bildet ble kjempebra!

Deretter fikk vi 1,5 timer til å shoppe.

Etter vi hadde shoppa spiste vi lunsj på hotellet før vi dro til empire state building. Det var en fantastisk utsikt og en opplevelse jeg aldri vil glemme.

Etter vi hadde vært der dro vi for å spise på en kjent restaurant "guy's america", hvor vi fikk deilig mat.

Mette og gode dro vi til Broadway og så "The Phantom of the Opera" og jeg må innrømme at det var dagens høydepunkt. Det var musikk, lys og skuespill som dro oss med på en uforglemmelig reise.

Etter Broadway dro vi hjem til hotell Stewart og la oss.

Ser var alt i alt en flott dag.

Malene Fritzon Sørensen

Reiselogg dag 2

Dag to i USA sto vi opp tidlig for å få en omvisning i Philadelphia før vi dro videre til New York. Vi besøkte ulike historiske bygninger og museer og var blandet annet innom Independence visitors centre  og the Independence hall. Vi lærte mye om USA før i tiden og hvordan landet har blitt slik det er i dag. Vi besøkte også Liberty Bell senteret og fikk en omvisning i en modell av senatet. Her lærte vi mye om det amerikanske rettssystemet. I tillegg besøkte vi Benjamin Franklin museumet, Betzy Ross-huset og Christ Church i sentrum.

Etter lunsj satte vi oss i bussen og ankom New York utpå ettermiddagen. Her ble det gjennomført ulike leker for å bli kjent og vi fikk servert pizza til middag. Når vi gikk og la oss på kvelden var vi helt utslitt etter en lang dag med mye opplevelser og inntrykk.

Anna Emken

Reiselogg dag 1

Deltakerne og reiseleder Geir møtte hverandre på Gardermoen klokka 12, alle ferdig pakket og spente. Vi hadde alle med pass og ESTA, så reisen ned gikk veldig fint uten noen problemer. Etter to lange flyturer og et lite pit-stop i Reykjavik var vi på plass på bussen til hotellet. Vel fremme på "La Quinta Inn & Suites" ble vi godt mottatt av diverse folk som sørget for at vi fikk i oss mat på Philly Diner, sjekket oss inn på hotellet og overøste oss med store variasjoner snacks (derav ingen med kaloriinnhold på under et halvt tusen).

Nå sitter vi trøtte på rommet, gleder oss masse til frokost 0530 i morgen og enda mer til reisen videre!

Hanna

​Start på turen

Vi mellomlandet på Reykjavik og tok bilde, og vi traff delegater fra Island, Finland og Sverige. Vi kom safe til Philadelphia.

9. juli dro vi på historiske steder i Philadelphia som Liberty Bell (med bilde av noen av de norske). Senere besøkte vi flere historiske bygninger bl a den hvor Jeffersonstatuen står. Vi fikk med oss den første Kongressalen med byste av Benjamin Franklin og George Washington og Frihetsbrevet. Deretter Christ Church fra 1600 tallet med kjente personer. Til sist besøkte vi huset til Betsy Ross, hun som laget det første flagget. Vi dro så til New York og Stewart Hotel. Her er vi nå. Imorgen skal vi til FN, så se på Phantom of the Opera og til Empire State Building. Skal hilse fra alle her.