logo

Søk

Ut av redningstjenesten

De to redningsskøytene RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II» er nå tatt ut av daglig tjeneste i Redningsselskapet etter å ha reddet liv og berget verdier i over 30 år.

Klikk for større bilde

De to fartøyene har hatt en fantastisk posisjon blant redningsskøytene. Den oppdaterte statistikken viser at de til sammen har reddet hele 111 mennesker fra å omkomme på havet. Skøytene ble døpt i henholdsvis 1973 og 1974, og er blant Redningsselskapets aller eldste redningsskøyter i virksomhet. En kuriositet er at Nanki Bergesen-klassen som de to tilhører, var tenkt som sommerfartøy, og at man så for seg at de skulle være i tjeneste i omkring 10 år. En rekke utbedringer, motorskifter og ombygginger har altså forlenget tjenestetiden med nesten 25 år, og de to har berget til sammen 190 fartøy. 6088 fartøy er til sammen assistert gjennom de over 34 årene.

Hva som skal skje videre med RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II» er ennå ikke avgjort. Det kan tenkes at det ene fartøyet skal brukes som reservefartøy, eller benyttes av Redningsselskapets Redningsskole i Stavern, eller at begge blir solgt.

Behov for nye skøyter
RS «Odd Fellow II», som ar vært stasjonert ved Oscarsborg, er nå blitt erstattet av den nye redningsskøyta RS «Stormbull» som ble døpt i oktober i år. Redningsselskapet har det siste året hatt seks nye redningsskøyter under bygging i tre ulike skøyteklasser. Krav til skøytenes hastighet, god slepekraft og behov for fornying av eldre utstyr gjør at selskapet ser at det i nær fremtid også vil være nødvendig å erstatte enda flere av de eldste skøyteklassene med nyere fartøy. Det å være raskt på plass når noe skjer kan ofte være forskjellen på liv og død.
I 2009 har Redningsselskapet opprettet to nye sjøredningskorps; i Alta og Brønnøysund bemannet med frivillige redningsmenn og –kvinner. Sjøredningskorpsene benytter fartøy i Simrad-klassen, en vannjetdrevet 42 fots redningsskøyte med topphastighet på 36 knop og utstyrt med avanserte navigasjons- og redningsverktøy.
De andre to større skøyteklassene det satses på i fremtiden er Petter C. G. Sundt-klassen og Fosen-klassen.

Klikk for større bilde

Hva utrettet Odd Fellow-skøytene?

Redningsskøyta ”Odd Fellow II” var raskt på stedet da to ble lettere skadet i en dramatisk båtbrann i Sandspollen i Oslofjorden natt til 9. august 2009.

Etter et uvær i begynnelsen av mai 2009 kom denne rapporten fra «Odd Fellow II»
«Vi hadde flere oppdrag i helga, alt fra slep av flytebrygge til seilbåt som slo i fjæresteinene.
Båter og flytebrygge var herreløse på egen tur i god vind. En motorbåt hadde gått på land uten eier, men hadde heldigvis landet på en strand. Seilbåten som slo i steinene gikk det trolig verre med. Redningsskøyta fikk slept både båter og flytebrygge på trygt vann.»

Klikk for større bilde

Redningsskøyta «Odd Fellow II» slepte 7. november 2008 Bastøferga med 250 passasjerer og 11 mannskap. Den hadde fått motorstopp ved Bastø. – Dette er nok et bevis på at det er viktig at redningsskøytene er til stede langs kysten og har økonomi til slepeberedskap, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Øyvind Stene.

Kystfrakteskipet «Baltic Fjord» på 2063 Bruttotonn, og med en betydelig last, hadde lørdag 22. april 2006 gått på land ved Bekkjarvik i Austevoll kommune. RS «Odd Fellow II» ble kalt opp kl 0810 av Hovedredningssentralen. De gikk straks fra stasjonen på Kleppestø ved Bergen og ankom havaristen klokken 0940 og satte sleper. 20 minutter senere var skipet flott og hadde redningsskøytas lensepumpe om bord.

Klikk for større bilde

Containerkipet «JRC Capella» fikk 12. november 2005 motorstopp ved Askholmene nord for Drøbak. Dette er Oslofjordens smaleste del, og redningsskøyta «Odd Fellow II» måtte assistere. Det 140 meter lange fartøyet ble en tøff jobb for redningsskøyta, som er knappe 14 meter lang, men det endte godt.

«Hvalerfergen II» på 97 bruttotonn og med 6 personer om bord gikk hard på grunn ved Hvaler ved 8-tiden 14. desember 2005. To redningsskøyter måtte til for å dra den av.
 

Klikk for større bilde

RS «Odd Fellow» fikk melding kl 8.10 og var framme hos havaristen 5 minutter senere. De evakuerte først tre av de fire passasjerene. Dykker fra redningsskøyta dykket og inspiserte skrog og bunnforhold før de forsøkte å trekke den av. Det gikk ikke, selv etter at også en fiskebåt hjalp til med trekkraft. RS «Askerbæringen» kom deretter over fra vestfoldsiden, og sammen klarte de to redningsskøytene å få fergen av grunnen kl 13.55. Den ble deretter slept til verft.
 

Den kanskje mest spektakulære redningsaksjonen utført med en av de to Odd Fellow-båtene de siste ti årene var antakelig redningen av Pål Kristoffer Sørvoll 22. juni 2004 utenfor Koster. Sørvoll, som havnet i sjøen etter at båten hans kjørte på en tømmerstokk og sank, hadde i tillegg til sin personlige nødpeilesender (PLB), både isolerende dress og redningsvest. Uten dette ville han i 14 graders vann høyst sannsynlig ha omkommet av nedkjøling og utmattelse før de seks timene var over. Sørvoll ble liggende over tre døgn på sykehus, og han behøvde lang tid på å komme tilbake i den gode fysiske formen han hadde før havariet.

Klikk for større bilde


 

Odd Fellow Ordenen - Stortingsgt. 28 - 0161 Oslo - Telefon - 22 83 92 40 - Epost:odd.fellow@oddfellow.no
Odd Fellow Utstyr - Stortingsgt. 28 - 0161 Oslo - Telefon - 22 83 92 50 - Epost: of.utstyr@oddfellow.no