Storrepresentant i Leiren, Gerd Strømmen, er koordinator og i samarbeid med Travel and Learn setter de opp turen. Dette gjør at alt blir ryddig og bra.

En stor takk til Gerd fra alle oss som var med på turen.

Nå skulle vi ut på tur igjen og alle gledet seg. Hver tur vi har er en opplevelse i kultur, mat og godt samvær. Denne gangen skulle vi til Sicilia.

Dag 1 - Torsdag 28. april Trondheim – Catania. Vi møtte opp på Værnes med Pass, Koronasertifikat og innreiseskjema. Der skulle vi gå til skranken for innsjekking, dette for å forsikre oss om at bagasjen ble sendt helt fram til Sicilia.

Det tok sin tid, men vi fikk merket bagasjen helt fram til Sicilia og boardingpass. Noen riktignok bare til Oslo, men tålmodige som alle søstre er, så ordnet det seg for de også på Gardermoen.

Den første dagen hadde vi tre fine flyturer med god mat, drikke og hyggelig selskap. Dog ble noen flybytter rimelig heftige pga forsinkelser, og vi sprang og vi datt, men vi kom fram. Det gjorde også alle koffertene.

På flyplassen i Catania ventet en god sjåfør med bussen sin. Han skulle servisere oss helt til vi ble avlevert på flyplassen igjen 2.mai.  Til hotellet dro vi, Four Points by Sheraton Catania Hotel, og der skulle vi bo under vårt opphold på Sicilia. Et alle tiders hotell.

På kvelden ble vi servert en enkel Siciliansk rett – egentlig gul ertersuppe – med loff. Under måltidet presenterte Gerd hver enkelt av oss for de nye turdeltakere og en påminnelse for alle som ikke hadde sett hverandre på lenge. Kjell informerte deretter om morgendagens tur som ville bli en lang dag.

Dag 2 - Fredag 29. april. Første dag på Sicilia
Her var det å stå opp tidlig for avreisen var allerede kl. 08.30 med Tino som sjåfør og Tina som guide.

I bussen sto Kjell og Slomo for utdelingen av vann og prosecco. Det ble fort tomt for varer, og bunkringsansvarlige og selger Tino fikk beskjed om å kjøpe inn mer til neste dag.

Første mål for dagen var Etna, 3329 moh Europas mest aktive vulkan med dokumentert utbrudd helt tilbake til 1500 f.Kr. Vi så røyken som kom ut flere steder på toppen av fjellet.  Det ble en fin stund på oppe i høyden, og her merket vi godt at luften var tynnere og at vi nesten fløt av gårde på lett fot i lavastein rundt krateret Monte Rosa sidekrater og Silvestri kratrene ved Refugio Sapienza, en liten bebyggelse i 2000 m høyde.

Så skulle vi nedover mot havet og snu tankene fra vulkaner til vingård. Vi skulle til omvisning på vingården Villagrande inklusive vinsmaking og lunsj.

En fin og veldrevet vingård, ble vist fram av stolte eiere og ansatte, og det ble servert en helt nydelig lunsj med tilpasset vin. Og her snakker vi ikke om billigvin – dessertvinen Seven Vulcani Island - kostet ca kr. 1.000 pr flaske i Italia. Men en flott opplevelse var dette også. Som avslutning på lunsjen ble hyllingssangen til Travel&Learn sunget til stor applaus og dårlig akustikk.

Så var tiden for å kjøre videre til Savoca (byen der Gudfaren ble spilt inn) kommet. Opp bratte og svingete veier til Savoca, veldig skummelt, men vi kom fram. Der var det gjort klart for en forfriskning i Bar Vitelli .  Prosecco og snacks pent anrettet ble servert. Kanskje det var stedet der Corleone med sine mafiøse venner satt og la planer?

Etterpå gikk flere opp til stedets kirke der Michael Coppola giftet seg, mens andre ruslet rundt og kjøpte sitronsåpe og t-skjorter med Gudfaren på.

Dagens siste stopp var i Taormina, en fantastisk fin by hvor mange kjente personer (nå også vi) hadde besøkt. I 2017 ble G 8 møte arrangert der. Taormina er kjent som romantikkens høyborg på Sicilia.

Mange nivåforskjeller var det her så bussen stoppet på parkering langt nede, og vi tok heis til hovedgaten, Corso Umberto, 7 etasjer opp.  Fra heisen kom vi rett på amfiteateret og Palazzo Corvaja.

Vi vandret så bortover hovedgaten som hadde mange fine bygninger og butikker før vi gikk ned en del trapper og så inntok en bedre middag med tilhørende drikke.  Mange fikk her et godt bekjentskap til retten Calimares i tomatsaus.

Ikke favorittretten til de fleste – tror jeg.

En flott og strålende lang dag på Sicilia ble avsluttet, og vi sa GOD NATT.

Dag 3 - Lørdag 30. april. Heldagstur til hjertet av Sicilia.

Atter en dag med fantastiske opplevelser. Etter frokost i Catania gikk turen til Modica, en flott by med mange serverdigheter og kirker.  Her besøkte vi også sjokoladefabrikken Antica Dolcetia Bonajuto hvor vi fikk inn innføring i hvordan de lager sjokolade samt smaking.

Deretter gikk turen UNESCO byen Ragusa-Ibla som er en av de absolutte vakreste byene på Sicilia.  I 1693 ble alle byene i dalen Val di Noto ødelagt av et jordskjelv, men de ble heldigvis for oss og alle andre, raskt bygd opp igjen og er nå på Unescos verdens-arvliste. I bussen fortalte vår guide Tina Historien om blomsterkrukkene av hoder – den vakre damen som ikke fikk beholde sin hjertenskjær og kappet hodet av kjæresten for senere å plante blomster i kraniet og kunne glede seg med det.

I Ragusa-Ibla fikk vi en flott omvisning samt en meget god Italiensk lunsj. Den barokke kirken St. Giorgio, og kvarteret fra 1700-tallet gjorde stort inntrykk.  St.Giorgio som drepte dragen.

Denne kvelden inntok vi middagen på hotellet.

Dag 4 - Søndag 1. mai
Så kom den store dagen alle hadde gledet seg til - St. Lucia og byens Lucia festival med flytting av statuen og et slipp av duer på katedral plassen.

Feiringen av deres skytsengel St Lucia foregår hvert år den første og andre søndagen i mai. Den første søndagen blir den tunge sølvstatuen tatt ut av Luciakapellet i Domkirken og båret over katedralplassen til den andre Domkirken i bydelen Ortigia. Statuen blir flyttet tilbake til sin plass påfølgende søndag. Prosesjonen er en av årets største feiringer i Syracusa. Borgermester, provinspresidenten og mange av lokalbefolkningen deltar eller står langs gatene og ser på.

Noen har bedt til helgenen i løpet av året for å bli friske, og lovet å gå barfot i prosesjonen. Den suggestive atmosfæren blir ytterligere forsterket av orkestrene som deltar.

Den store statuen fraktes av 48 bærere. Prosesjonen stopper ved sykehusene, slik at de syke kan røre statuen og bli velsignet.

Men det regnet, det plaskregnet faktisk, og da bussen ankom parkeringen, kom det umiddelbart springende en selger som solgte paraplyer og regnponsjoer i alle farger. Noen av oss ble gule og rosa, mens andre ble blå og grønn. Et fargerikt syn var vi alle som marsjerte opp til Domkirken.

De viste imidlertid deler av prosesjonen inne i Domkirken, og alle fikk da komme inn i kirken.

Til tross for regnet ble det en stor opplevelse for de fleste av oss.

Middagen denne kvelden ble inntatt på restaurant «Mare» som lå borti gata ved hotellet. Det ble en hyggelig kveld som ble avsluttet med vakker sang av Ida Solberg Berg og sjefen på restauranten. Alle ble her varme om hjertet. Det var veldig vakkert og rørende.

Dag 5 - Mandag 2. mai
I dag startet vi rolige med frokost, før vi gikk og pakket våre kofferter.

Vi hadde god tid før vi skulle dra av gårde til flyplassen, så bussen kom og hentet oss for en bytur i Catania kl.12.30. Tina møtte opp som avtalt, og hun gikk med oss gjennom fiskemarkedet og opp til Domkirkeplassen med en vakker Domkirke, Byen har en meget vakker Domkirke som er viet byens skytsengel Agathe, en kirke til og Universitetsplassen med sitt Universitet. Storslagne bygninger.

Catania er en vakker by som ble oppbygd på midten av 1600 tallet etter å ha blitt begravd av utbrudd fra Etna. Etter dette har det vært mange store utbrudd, men ikke på denne størrelsen. Etna gir fortsatt fra seg noe aske og støv, noe vi kunne se flere steder.

Så fant de fleste seg en fortausrestaurant der de spiste lunsj før avreise tilbake til hotellet for kofferthenting og avreise til flyplassen.

Innsjekkingen på flyplassen på returen tok lang tid. 45 damer som skulle sjekkes inn helt til Trondheim var vanskelig, men noe fikk de til – vi kom da på flyet til Istanbul.

Flyplassen i Istanbul var imponerende. Den var så stooor, til og med et innebygget hotell AirYotel, og der fikk vi overnatte. Artig det.

Dag 6 - Tirsdag 3. mai
Nå skulle vi helt hjem og ble vekket av telefonen kl 05.40. Alle kom seg opp og med flyet fra Istanbul til Oslo.

Da vi kom til Gardermoen, inntok vi først Tax-Fri før kofferter ble hentet og innsjekk og videresending av kofferter til Trondheim ble foretatt. Etter det slappet alle av, for da var vi nesten hjemme.

13:15 avgang med SAS til Trondheim ankomst Værnes kl 14.10

OG ALLE VAR FORTSATT BLIDE OG FORNØYDE.