Vi møttes i Reykjavik

I løpet av dagen ble det tilsammen 39 ungdommer fra 8 land i Europa og 6 ledere.

Vi skal være på Island  til 20.juli og så drar vi til New York og skal være der til 24.juli.Da drar vi hjem via Reykjavik og kommer til Gardermoen  25.juli.

De norske deltagerne vil skrive om hver sin dag.

(Artikkelen oppdateres)

I løpet av dagen ble det tilsammen 39 ungdommer fra 8 land i Europa og 6 ledere

Dag 10

24.juli
Den siste dagen var vi i Central Park. Her besøkte vi Strawberry Fields hvor det spilles Beatles sanger hele tiden, og det er populært å bli fotografert på Imagine. Vi spiste i parken og så ble det tatt et siste bilde av alle ungdommene. Så  dro vi tilbake til Stewart Hotel for å hente bagasjen og dra til flyplassen.

Vi mellomlandet i Reykjavik/Keflavik og rakk en kopp kaffe før flyet gikk til Gardermoen.

Det ble en vellykket og flott tur. Alt gikk etter planen. Våre norske ungdommer takket for turen og  syntes de hadde opplevet mye,fått nye venner og var så fornøyde.

Takk til OddFellow.

Begge turlederne Morten Buan og Geir Bråten var svært  fornøyde med ungdommene og turen.

Geir Bråten.

Dag 9

23 juli
I dag er den siste hele dagen i New York på reisen vår. Dagen begynner som vanlig med frokost på Fresh co før vi tar t banen nedover på Manhattan og spaserer gjennom Chinatown ned til havna der cruiset er. Etter flere dager med over 35 varmegrader som tidvis føltes ut som hele 45 har alle av oss blitt gode til å finne et sted og stå i skyggen til enhver ledig anledning. Selv i skyggen er det glovarmt så alle blir lettet da vi ser båten vi skal ta legge til kai, kun etter noen minutters ventetid. Cruiset gir oss god utsikt over Manhattan og New Yorks forskjellige øyer før vi når frihetsgudinnen. Vi får høre om historien til stedene vi ser over lydanlegget og får tatt masse flotte bilder.

Etter båten går vi og spiser gruppevis før vi går til minnesmerket over 9/11 angrepet. De to store fontene som går nedover i bakken, utformet som grunnstrukturen til Twin Towers, omringet av navnene til alle de omkomne gjør dypt inntrykk på alle av oss. Vi ble derfor veldig oppgitt av å se et fåtall turister sette seg oppå navnene til de omkomne for og ta et feriebilde med tomlene i været. For oss som ikke fikk med oss 9/11 terroren da det skjedde var minnesmerket veldig fint til å virkelig ta innover seg størrelsen på terroren. Deretter får vi fritid i New York frem til middag som jeg for min del bruker til å gå sammen med to andre til en bokhandel for å kjøpe lesestoff til flyet. Vi ser også på New Yorks gamle bibliotek som er veldig storslagent, men har knapt bøker ettersom de for det meste har blitt flyttet til andre steder.

Etter dette spiser vi middag før vi går på Broadway teater og ser Aladdin. Teaterets energi og størrelsen på produksjonen er noe helt eget, og vi alle enes om at det å se et Broadway show er en helt essensiell del av "The New York experience". Folk har blitt godt sammensveiset nå, og det er rart å tenke på at vi møttes for kun 8 dager siden. Det er derfor litt trist å tenke på at vi skal skille lag allerede i morgen.

Eirik Smith Monge

Dag 8

Johanne Olsen
Fredag 22. juli her i NYC, startet med frokost på en koselig café rett ved hotellet.

Deretter tok vi turen mot hjertet av New York City, også kjent som De forente Nasjoners besøks-senter. Her fikk vi en times guidet tur gjennom bygningen. Guiden vår ga oss en reise gjennom korridorene og møterommene. Vi lærte om historien og arbeidet FN gjør, i tillegg til at vi fikk se hvor møtene til generalforsamlingen og sikkerhetsrådet holdes. Disse rommene og møtene lærte vi om dagen før da vi besøkte den norske ambassaden til FN.

På bildet under ser vi «Security Council» sitt møterom. Akkurat dette rommet er designet av en den norske arkitekten, Arnstein Arneberg, og møblene er gitt som en gave fra den norske regjeringen. Veggmaleriet i rommet er laget av norske Per Krohg.

Ekstra spennende var det at vi fikk gå gjennom en forsamling som holdt på med et møte

Etter besøket hos FN, hadde vi resten av dagen fri til sightseeing og shopping. Jeg og noen flere jenter tok da turen til toppen av Rockefeller. Her hadde vi en helt utrolig utsikt over hele byen

På kvelden hadde vi en koselig stund hvor alle spiste middag sammen på Bubba Gump

Dag 7

Besøk i Den danske UN Mission , Den norske UN Mission og Den norske sjømannskirken

Dagen ble hovedsakelig brukt til undervisning. Vi hadde først en forelesning om de generelle FN målene og klimabaserte planene. Deretter møtte vi på Kåre Emil Brændeland. Han holdt en forelesning om det mer spesialiserte. FN sikkerhetsråd.

Vi avsluttet dagen ved å besøke den norske sjømannskirke. Her ble det utdelt både, kaffe og kake. Her tok jeg selvsagt ut gitaren og holdt en liten "minikonsert" for de andre.

Slutten av dagen skulle egentlig blir brukt til å slappe av, men rent personlig brukte jeg tiden til å klippe håret.

Leon August Mæhre Stemland

Dag 6

I dag var siste dag på Island før vi vendte snuten mot New York.

Vi startet dagen som vanlig med frokost på en restaurant ved hostellet før vi tok bussen til Blue Lagoon. Det ble en spennende og behagelig opplevelse.

Før vi dro til flyplassen var vi innom en Odd Fellow lodge like ved flyplassen. Der ble vi servert nydelig lunsj. Flyturen var lang, men alt gikk plettfritt.

Vi kom til New York på kvelden, så da var alle klar for en rask matbit og søvn før videre utforsking av storbyen i morgen.

Tale Bjørum Sundal

Dag 5

Hei!
Då har vi kommet til dag 5, vår siste heile dag på Island.
I dag ble vi vekket klokken 07:30, og tok turen til frokost-lokalet der vi fikk oss ein god frokost. Idag går turen til Reykjavik, Island’s hovedstad, noko som eg veit mange av oss har gledet seg mye til. Der skal vi besøke "Mannvit" det største ingeniørfirmaet på Island. Mannvit’s hoved oppgave er å bygge opp og fokusere på å få et bærekraftig samfunn. Noen eksempler på noe di jobber med er å ta CO2 gass fra lufta og føre den under bakken som seinere vil bli gjort om til stein.
Vi fikk også mer oppfølging fra det vi lærte i går om geotermisk energi, fordi det er noe Island fokuserer og satser på. Det var veldig spennende og lærerikt å høre di snakke om firmaet og det di jobber med.
Etter noen timer med presentasjoner tok vi turen videre til Odd Fellow lokalet i Reykjavik og fikk oss en smakfull lunsj.
Deretter fikk vi god tid til å utforske byen, og shoppe litt for de som ønsket det. Reykjavik er ein nydelig by.
Senere i kveld er vi invitert heim til en som har vert med oss her på Island.Der skal vi grille pølser og få en liten omvisning rundt i Eyrarbakki, her vi har bodd hele oppholdet vårt.
Di som ønsket kunne gå tilbake til hostellet å slappe av. Vi skal pakke koffertene våres ikveld, slik at vi er klare for avreise imorgen tidlig.
Imorgen skal vi bade i den blå lagunen, noe som vi har gledet oss mye til.
Mvh. Ylva S. Førde

Dag 4
Mandag 18.07

I dag ble vi vekket 07.30, spiste frokost og dro med bussen kl 09.00. Vi kom frem til svømmebassenget i Selfoss 09.30. Det var flere forskjellige basseng. Det var noen kalde som var rundt 4 grader, noen varme som var mellom 37-42 grader og noen større som var lunkne. De hadde også noen vannsklier, to for små barn og en som vi kunne bruke. Alle disse bassengene var ute, men det var også noen basseng inne. Kl 10.30 dro vi fra badeplassen. Vi kjørte til Nesjavellir Geothermal distrikt for å se på en demonstrasjon av hvordan de borer etter geotermisk energi som de bruker til å varme opp husene sine.

Etterpå dro vi til et utsiktspunkt med en fin strand. Så kjørte vi til Selfoss og spiste lunsj. På losjen lærte vi om prosessen rundt boring etter geotermiske kilder. Senere gikk vi til en fabrikk der de laget alle mulige typer rør som blant annet brukes til å frakte varme. Vi fikk en liten presentasjon om firmaet (Set) og fikk se rundt på arbeidsplassen. Da vi var ferdige med det fikk vi litt fritid til å gå rundt og utforske Selfoss sentrum. Da vi møttes igjen fikk vi vite mer om hva Odd Fellows verdier er og hva det vil si å være en del av Odd Fellow ordenen. Vi fikk til og med et lite innblikk i hvordan møtene og noen av ritualene er. Deretter spiste vi middag og dro tilbake til hostellet. Da vi kom tilbake var det noen som badet siden hostellet er rett ved sjøen.

Hanna Vestbøstad

Dag 3
Søndag 17.07.22
Lang dag.Vestmannaeyjar.

Idag sto vi opp tidlig, men jeg er en morgenperson så det går fint.
Rauòa húsiò er stedet vi spiser frokost i Eyrarbakki. Prøvde en churros smaket, men mini croissant formet bakverk. Smakte også på en kjeks versjon av kanelbolle. Gode begge to. Island har mye rart.

Tok bussen til ferja. Så ut av vinduet på det flate landskapene og spottet hestene. En av dem hadde svart pels med blondt hår, og en annen hadde lysebrun pels med mørkebrunt, blondt og svart hår!
Fant ut at Island har mange spesielle hester.

Spiste sandwiches til lunsj, fjerde gang vi får det servert på to dager. Fikk det også på flyet Iceland air, kom fra til konklusjonen, sammen med et par fra Nederland, at sandwishes er en typisk greie her.

Gikk opp bratte fjell og spaserte på gamle vulkaner. (Prøve å smelte sjokolade i et av vulkan hullene, hadde hørt fra islendingene at det funket før, men dessverre var forsøket mislykket) Landskapet ser uvirkelig ut, utrolig mange nye og unike farger jeg ikke hadde sett på natur før.

Blir stadig kjent med delegatene fra de ulike landene, lærer om kulturen og vanene til hverandre, utrolig spennende. Alle her er utrolige fine mennesker.
Nian Talat

Dag 2

Vi stod opp og spiste frokost på en lokal restaurant, før vi tok bussen til første stopp på dagens sightseeing tur.

Sightseeing turen blir kalt for «The golden circle» og det første stoppet var «Gullfoss». En flott foss med flere utsikts steder hvor man kunne ta bilder eller bare stå og nyte utsikten.

Neste stopp på turen var «Geysir». Her fikk vi se varme kilder eksplodere høyt opp i luften. Det var også en tursti som led opp til et utsiktspunkt hvor du hadde mulighet til å se langt utover Island.

Det siste stoppet på turen var «Thingvellir national park». Her ble Islendingenes første landsting holdt.

Det som også er så spesielt med denne parken, er at den ligger i en riftdal som er forsaket av to tektoniske plater. Denne riftdalen kan man gå gjennom, så man kan på en måte si at man går i mellom to kontinenter, noe som er veldig kult.