Styreleder Runar Gjerald ønsket eierrepresentantene velkommen til generalforsamling i A/S Stortingsgaten 28.

Innledningsvis orienterte han om dagens saksliste.

Sak 1. Aksjonærfortegnelse
Sak 2. Godkjenning av innkalling
Sak 3. Godkjenning av saksliste
Sak 4. Valg av møteleder, referent, to representanter til å underskrive protokollen, samt tellekorps
Sak 5. Godkjenning av forretningsorden
Sak 6. Driftsorientering 2022
Sak 7. Regnskap pr. 31.12.2022. Godkjennelse av resultat og fastsettelse av balansen pr. 31.12.2022. Fastsettelse av utbytte
Sak 8. Revisors beretning 2022
Sak 9. Kontrollkomiteens beretning 2022
Sak 10. Fastsettelse av godtgjørelse til selskapets styre og komiteer
Sak 11 Fastsettelse av revisors honorar
Sak 12. Innmeldte saker:
Sak 13. Valg

Etter generalforsamlingen vil det være et eiermøte med tema rehabilitering av Stortingsgaten 28 og midlertidige lokaler i Ruseløkkveien 14.

Sakslisten ble enstemmig godkjent.

Advokat Cecilie Amdahl fra Advokatfirmaet Schjødt AS ble valgt som møteleder og loste med stø hånd generalforsamlingen gjennom den godkjente saksliste.

Sak 6. Driftsorientering 2022
Daglig leder Ole Fjelldal ga oss en kort driftsorientering for 2022.

Rehabiliteringsprosessen

  • Vår søknad om omregulering av Stortingsgata 28 ble trukket etter beslutning i ekstraordinær generalforsamling den 19. desember 2022
  • Etterfølgende eiermøte vil vise status og fremdrift

Utleiesituasjonen

  • I hovedsak var bygget tømt pr. 31.12.2022 med unntak av på gateplan hvor det fortsatt er leietakere

Personal

  • Økt bemanning mot slutten av 2022 både i prosjekt og i administrasjonen

Sak 7. Regnskap pr. 31.12.2022
Det ble stilt spørsmål ved spesifisering av post "Annen driftskostnad", kr. 18 693 579,-. Note 5, "Sum godtgjørelse til revisor", kr. 186 141,- synes ikke tilfredsstillende spesifisering av denne post.

Ole fjelldal vil komme tilbake med en ytterligere spesifisering, og spesifisere bedre neste år.

Dette forhold gjelder også for regnskapet for Odd Fellow Seniorboliger.

Sak 12. Innmeldte saker
12.1 Forslag om navneendring på selskapet fra A/S Stortingsgaten 28 til Odd Fellow Gården Oslo AS.

Forslaget ble fremmet av Storrepresentant Bjørn Delbæk i loge nr. 139 Kong Haakon.

Forslagsstillers argumentasjon er som følger:
I henhold til Aksjeloven skal navnet på et selskap avsluttes med AS og ikke stå foran navnet, slik det i dag gjør. I tillegg bør navnet på selskapet gi en kjennbar identitet og da vil navnet Odd Fellow Gården Oslo AS gi en slik identitet både for eiere, leietakere og omverden. Jeg ønsker ikke at vi skal bli oppfattet som kun for eksempel «Saga kino bygget» eller «KPMG bygget» eller noe annet.

Et navneskifte kan også medføre at vi gjør Odd Fellow Ordenen mere synbar, noe som
bør være viktig ikke minst for omdømme og rekruttering av nye brødre og søstre.

Det ble vedtatt at forslaget først skulle iverksettes etter avsluttet rehabiliteringsprosess.

Syret i A/S Stortingsgaten 28 fremmet følgende forslag:

12.2 Forslag om endring av selskapets vedtekter §6 Styret
12.3 Forslag om endring av Valgkomitees arbeidsinstruks punkt A) og B) kulepunkt i)
12.4 Forslag om tilføyelser av tekst i Kontrollkomiteens arbeidsinstruks punkt 6 Taushetsplikt og punkt 7 Pliktbrudd

Generalforsamlingen sluttet seg til styret i A/S Stortingsgaten 28 sin innstilling.


Sak 13. Valg
Valgkomiteen fremmet følgende enstemmige forslag til valg av nye representanter:

Verv Nåværende medlem Innstilling Periode
Leder              Runar Gjerald Ikke på valg 2022/2024
Nestleder        Håkon Aas Gjenvalg 2023/2025
Styremedlem  Else Heldre Ikke på valg 2022/2024
Styremedlem  Sylvia Bjerkelund Ut av styret 1.10.22, Erstattes ikke  
Styremedlem  Margrethe Lied Gjenvalg 2023/2025
Styremedlem  Bjørn Arve Sømhovd Ikke på valg 2022/2024
       
Varamedlem    Jorunn Korsvik Mona Flemmen 2023/2025
Varamedlem    May Kirkerud Ikke på valg 2022/2024







 

 

 

 

Generalforsamlingen sluttet seg til Valgkomiteen sin innstilling.


Eiermøte

Agenda
Innledning ved Styreleder Runar Gjerald

  • Status OFSO v/ Styreleder Håkon Aas
  • Status Prosjekt "REHAB" v/ PD Erik Bern
    • Organisering
    • ST28 Status Prosjekt "REHAB"
    • R14 midlertidige lokaler / flytting v/DPL Ove Bell-Andersen
    • Tid for spørsmål innspill og kommentarer

Status OFSO

  • Flere utleide leiligheter enn tidligere - bedre status enn på lenge
  • Administrasjonen arbeider med en plan for omfattende vedlikehold i 2023 og styret kommer med informasjon om dette i begynnelsen av mai
  • Det undersøkes mulighet for å etablere solcelleanlegg på taket.

Status Prosjekt "REHAB"

Vi har valgt gjennomføringsmodell "Entreprisekontrakt basert på NS8407 med prosjekteringsansvar" og åpen bok løsning. Det innebærer:

  • Hele innkjøpsprosessen er åpen for byggherrens innsyn og deltagelse
  • Alle innkjøp konkurranseutsettes - 80 % av kostnadene
  • Innkjøp av alle underentrepriser/leveranser gjøres i tett samarbeid mellom BH og totalentreprenør

Den store fordelen en slik entreprisemodell har kontra "Totalentreprise fastpris", er at vi slipper totalentreprenørens risikopåslag og tidsaspektet. Vi ser for oss en tidsbesparelse på 8 - 10 mnd.

Forøvrig ble det etterlyst hvor Kanselliet og Museet er plassert i ombyggingsprosjektet. En tilbakemelding forventes.

Status R14 midlertidige lokaler / flytting

Det er svært få loger som er i gang med sin flytteprosess!

Vi gjøres oppmerksom på det vedtatte tidsskjema:

  • Alle logene og leirene må være ferdig pakket innen 01.06.2023
  • Fysisk flytting av logenes/leirenes inventar 17. - 31.07.2023
  • Utpakking av loge/leir inventar i R14 01. - 07.08.2023
  • Møbler, teknisk utstyr og utsmykking skal være ferdig senest 15.08.2023
  • Etterjusteringer og forberedelser til innvielse av salene 15. - 30.08.2023

Mat og drikke

  • Samarbeid med Røverstaden og Fursetgruppen
  • Intensjonsavtale er skrevet
  • Underlag for kontrakt foreligger - forhandlinger sluttføres april/mai mnd
  • Bestilling og betalingen vil foregå stort sett som i dag

Det er åpnet for at mindre grupper kan få se lokalene som er under ombygging.

SHA bestemmelsene må følges med hjelm og synlighetsvest.

Ta kontakt med DPL Ove Bell-Andersen.

Møtet sluttet kl. 19:00

Erling Nordsjø
Nettavisredaktør