27.07.2023

Trøtte etter det fantastiske Broadway-showet kvelden før, våknet vi til utsikten av New York for siste gang.

Etter en god frokost la vi igjen bagasjen på hotellet og satte på vei for å se Frihetsgudinnen. Langs veien fikk vi enda mer innblikk i den vakre byen. Etter en gåtur og litt solbrenthet nådde vi båten som skulle vise oss rundt kysten til New York.

Etter å ha sett Frihetsgudinnen, Brooklyn Bridge og spist en god lunsj i en park like i nærheten, var det på tide å hente bagasjen på hotellet og reise hjem.

Først var det et fly til Island, og de fleste sovnet under denne strekningen etter all spenningen. I Island ble det mange triste «hade» og «ses i igjen» da vi måtte si farvel til mange flotte venner vi hadde blitt kjent med. Så var det bare oss norske igjen.

Flyturen var altfor rask, og vi måtte igjen si «hade» til mange gode venner og en av de beste opplevelsene vi noen gang kommer til å ha.

Vlog 26.07.2023

Onsdag var vår første hele dag i New York. Stemmingen i gruppen var høy og forventningsfull, ettersom at dette var den første storbyen for mange.

Dagen startet med frokost hos «fresh & co», som blir kafeen hvor vi skal spise vårt første måltid de neste dagene. Etter frokosten begynte vi å vandre mot vårt første stopp, Ground Zero.

Ground Zero er minnesmerkene etter 9/11. Minnesmerkene er to store fosser med navnene til alle omkommende risset inn i steinene rundt. Det som imponerte oss mest var kanskje størrelsen på byggene som en gang hadde stått der, samt antall omkommende.
Etter Ground Zero tok vi bruk av undergrunns systemet til å komme oss videre til den norske ambassaden. Da vi ankom ambassaden, ble vi møtt av to norske representanter som skulle lære oss litt om Norges deltagelse innenfor FN.

Ambassaden var super spennende, mest med tanke på hvor høyt oppe i systemet vi var nå. Vi lærte også om hvordan andre lands ambassader fungerte. Ambassade besøket var kanskje det som har politisk engasjert meg og de andre ungdommene mest på denne turen så langt.
Etter ambassaden gikk vi til fots til The Seamen Church. Hos The Seamen Chuch fikk vi pizza og kunnskap om kirkens historikk. Etter maten hadde vi samlet ett lite kor fra gruppen som sang for oss.

Etter underholdningen og maten avsluttet vi kl 18:00 hvor vi fikk fritid, hvor elevene kunne gjøre hva de ville i grupper på minimum fire.

Tirsdag 25. dokumentasjon

Vi starta dagen med å spise god frokost på hostel Start. Etter dette tok vi turen til den blå lagune. Vi koste oss veldig der, med det varme vannet, den vakre islandske naturen rundt oss og gode venner. Deretter pakket vi matpakke i Keflavik, før vi dro til flyplassen. Flyturen på seks timer gikk fort med nye gode venner rundt seg å prate med. Det gikk effektivt for seg på Stewart AirPort, og vi var snart på vei til New York i buss. Vi gikk til hotellet gjennom gatene, med fantastiske skyskrapere rundt oss og sjekket inn på hotell Innside by Melia. Her slappet vi av og spiste pizza. Det var en innholdsrik dag med mye inntrykk, opplevelser og glede.

EYT – 24.07.23
Christopher Larsen, 18 år:

Vi startet dagen med en fin frokost på hostellet før vi tok bussen til det geotermiske kraftverket "Helisheidi". På kraftverket deltok vi i en informativ presentasjon som ga oss innsikt i hvordan kraftverket utvinner Islands unike geografiske plassering mellom de nordamerikanske og eurasiske kontinentalplatene til å konvertere geotermisk varme til energi. Kraftverket ligger ved siden av en aktiv vulkan som befinner seg i et geotermisk felt mellom de to kontinentalplatene. Sedimentet rundt vulkanen består hovedsakelig av basalt, en svært lett vulkansk steinart med mange hulrom som blir dannet under rask avkjøling av magma. Dette gjør at basalt har en stor evne til å absorbere og lagre væske. Overflatevann trenger inn i sedimentet, samler seg i basalten, og ved konstant trykk blir det oppvarmet til flere hundre grader. På kraftverket bruker de bor til å borre flere kilometer ned i jordskorpen. Når boret treffer det opphetede vannet, lettes trykket og blir omdannet til damp på en eksplosiv måte. Denne dampen blir samlet opp og brukt til å drive dampturbiner på kraftverket, som videre produserer strøm. Avfallsvesken som er igjen når dampen synker i temperatur brukes til å varme rent vann som går til alle husholdninger i Reykjavik. Den blir så resirkulert ved å sprøytes tilbake i sedimentet. Etter hvert reagerer væsken med basalten og blir krystallisert, noe som stabiliserer CO2-utslippene i bakken i tusenvis av år. Denne unike og innovative metoden for energiutvinning på Island står frem som et eksempel for verdenssamfunnets etterspørsel etter nye måter å produsere grønn energi.

Turen gikk så videre til Odd Fellow i Reykjavik, der vi ble møtt med en fantastisk lunsj og hyggelig selskap. Etter litt sosialisering, ble vi invitert med til hoved-møterommet i bygningen, der vi fikk mer informasjon om Odd Fellow fra en representant fra Island. Mitt inntrykk er at Odd Fellow dyrker altruisme og står for mange gode verdier. Av et rikt mangfold, er Vennskap, kjærlighet og sannhet de som står sterkest. Etter fremføringen fikk vi stille spørsmål om alt vi måtte lure på.

Da vi var ferdig på Odd Fellow, fikk vi tid til å selv utforske byen. Vi så blant annet skolen til Islendingene som er med på turen, og kirken i Reykjavik. Vi brukte også tiden til å kjøpe litt tøy og gå på en kafe. Etter noen timer, tokk vi bussen tilbake og spiste middag. Vi fikk servert taco, noe alle var svært fornøyde med. Resten av kvelden gikk på å pakke og forberede oss til New York dagen etter.

Alt i alt var dagen svært innholdsrik og morsom.

Logg 23/7 juni p.s.
Juni Skjærvold

I dag hadde vi sightseeing-dag, og dro til i mange av de stedene som folk sier at man må besøke når man er i Island. Dagens utflukt gikk til Tingverllir, Gullfoss og Geysirene.

Da vi kom nærmere Reykjavik så kunne vi plutselig se masse store trær, noe vi ikke hadde kunnet frem til da… i Keflavik er landskapet helt annerledes, mer måneaktig, og det var morsomt å se at naturen på Island varierer så mye fra sted til sted.

Først dro vi til Tingverllir, der vi så på naturen og ble fortalt om det første landstinget. Det var utrolig lærerikt og dessuten var naturen der helt fantastisk. Det var dessuten varmt vær, noe som var veldig deilig!
Vi fikk også sett noen som kokte egg i det varme vannet nede på stranden, og en demonstrasjon på hvordan de steker/koker brød i det kokende vannet under sanden!

Så spiste vi lunsj på Fridheimar, noe som alle syntes var utrolig kult. Fridheimar er et stort drivhus, og samtidig en restaurant, som spesialiserer seg på tomater. Vi fikk en veldig god tomatsuppe med brød til. De hadde også bier som svirret litt rundt og gjorde jobben sin, og det var et helt nydelig landskap å være i.

Etter lunsj dro vi til Gullfoss, som var helt magisk, og så til geysirene. Naturen her er noe helt for seg selv… vi var alle ganske slitne (men glade) på bussen tilbake til Keflavik, der Àsa og mannen hennes hadde sørget for hjemmelaget kylling og masse gode grønnsaker. Etter middag ble vi fortalt om Odd Fellow, noe som var veldig fint☺️
Planen var vel egentlig å legge seg ganske rett etter en dag med mye innhold, men vi var mange som ble sittende og spille kort ganske lenge. Det var veldig koselig!

21-22 juli Sondre Kolbenstvedt

Den 21 juli møtte jeg og de andre 6 norske deltagerene opp på Gardemoen flyplass. Vi hilste på hverandre og fant ut av at det bare var 6 deltagere av 39 som var gutter, og tre av oss var norske. Vi tre fant fort tonen og ble gode venner.

Flyet til Island gikk klokken 13:50 og alle deltagerne var spente på hva de skulle oppleve på turen. Flyturen var veldig koselig og  vi var såpass heldige at vi fikk øye på hvaler rett før vi landet. Hotellet var bra og vi fant oss godt til rette alle sammen, både vi norske og resten av gjengen.

Dagen etterpå dro vi ut med buss på sightseeing for å se de forskjellige naturfenomenene Island hadde å by på. Vi hadde en kjempeflink guide som tok oss med til mange kule steder. Ført og fremst dro vi til et  område som het Hafnir, og så ruiner av langhus fra vikingtida. Etter Hafnir dro vi mot grensen ved kontinentalplatene. På veien ble vi introdusert for geotermiske energikraftverk som er en fornybar energimetode Island har.

Island er i mellom to kontinentalplater som sakte men sikkert går ifra hverandre, og vi fikk muligheten til å stå på området imellom dem.

Lenger inn i Island hadde det vært vulkanutbrudd for to år siden. Vulkanen hadde tørket lava som enda ikke hadde blitt kald. Guiden fortalte oss at temperaturen lå på 1200 °c på det varmeste. Turen var kjempegøy og vi fikk muligheten til å plukke en liten lavastein til å ha med hjem.

Da sightseeingen var ferdig spiste vi middag i et lokale nærme hotellet. Etter middagen presenterte alle de forskjellige gruppene landet sitt for å lære mer om hverandre.