Kolåsen Fjällhotell

Kart for området Åre-Kolåsen

Snøscooter gruppen samlet etter utflukt

En stopp underveis

Middagstid

En liten stopp og en god kaffekopp

Pause på snøscooteren

Orientering med kart

Pause på innsjøen

Loge Georg Adlersparre ble instituert i 1905 og loge nr. 3 Eystein i 1918.

Siden vår instituering i 1918, har loge Georg Adlersparre vært vår vennskapsloge. Vi har opp gjennom årene gjestet hverandre på mange årsdager for logene og ved andre anledninger som jubileum og andre festligheter. Avstanden mellom Trondheim og Østersund er 26 mil etter veien, og kjøretiden er ca 3t 45 min. på godt føre.

Bakgrunn
Det var for en god tid tilbake, i forbindelse med et logemøte i Østersund at vår Overmester Olav Sæther og Overmester i vår vennskapsloge, Christer Engnér fant ut at å samle logebrødre til andre aktiviteter i tillegg til logemøter, kunne vært verdt å prøve ut.

Turen til hotellet
Slik gikk det til at 10 brødre fra Brödraloge 35 Georg Adlersparre og 11 brødre fra Loge nr. 3 Eystein møttes på Kolåsens Fjällhotell i et snøfullt vinterlandskap. Vi kjørte snøscootere fra Åre sammen med 3 svenske brødre som veivisere, mens de andre fra Østersund møtte vi på Kall, et sted på kjøreruten opp til Kolåsen.

Det var godt vinterføre og få kuldegrader. Vi møtte de andre på Kall som planlagt, og kjøre så videre i mindre grupper frem til hotellet. For oss ble denne kjøreturen ca 7 mil, og vi hadde en del pauser
underveis, og guidende brødre sjekket underveis at alt gikk bra!

Vel fremme ved hotellet, som har utsikt mot sjøer og fjell, og scooterne var brakt til stillhet, hadde vi en kort hyggestund ute. Her hedret vi en av våre svenske brødre som nettopp hadde rundet de 70 år!

Ankomst
Vi sjekket inn på hotellet, og ble fordelt stort sett i 2-mannsrom. Standarden var nøktern men koselig. Alle rommene hadde spesielle navn, og vår OM Olav Sæther og vår Eks OM Kåre Robertsen bodde på «Kungarummet», intet mindre!

Vi pakket ut på rommene, og undertegnede og noen svenske brødre hastet til badstuen for en god avslapning og prat. Gode samtaler kunne høres fra hotellrom og i salongene ut over ettermiddagen, og klokken 1800 presis ble vi bedt til bords. En velsmakende 3-retters middag med vilt fra nærområdet som hovedrett og ellers ingredienser som de dyrker selv. Det summet godt ved bordene og taler ble fremført. De gode samtalene  fortsatte også ut over kvelden, og de fleste fant sengen «i rett tid», ettersom det ble opplyst om at frokost blir servert kl. 0700 og starten på lørdagens tur var satt til klokka 0800!

Utflukt
Lørdag klokka 0800 startet vi snøscooterne og kjørte vestover, over høydedrag og i skogsterreng og over store innsjøer. Spor av elg og hare så vi ofte, og rypeflokker tok til vingene. Etter flere timer med kjøring og små pauser, stoppet vi, laget bål, stekte pølser og nøt matpakker og kaffe/te som var medbrakt fra hotellet. Turen tilbake gikk i noenlunde i det samme sporet.

Ettermiddagen ble avslapping på rom og i salonger, fortsatt gode samtaler om loge og andre tema.

Klokken 1800 var det duket for en ny middag, også 3-retters nydelig middag med lokalt fisket røye som hovedrett. Nye taler ble fremført, og våre brødre fra Østersund overrakte vår Overmester Olav Sæther en gave, en modell av en snøscooter plassert inn i en liten kasse – kreativt!

Avreise
Søndag ble det frokost kl 0900, pakking og avreise fra hotellet. Underveis stoppet vi på Kall og tok farvel med våre kjære brødre fra Brödraloge 35 Georg Adlersparre, som nå skulle dra hjem til Østersund. Vi i Loge nr. 3 Eystein fikk også nå følge av flere svenske brødre frem til Åre.

Totalt ble det for oss 22 mil med snøscooter kjøring. Når vi tenker på hvor mange som var ute på tur i 3 dager med snøscooter, er det godt å kunne oppsummere med at det ikke hadde vært noen hendelser som kunne ha fått helsemessige konsekvenser!

Hva oppsummerte vi med etter turen?
Våre svenske brødre stilte virkelig opp i alle henseende, både når det gjaldt planlegging, tilrettelegging og gjennomføring. Over 3 dager ble vi mye bedre kjent med hverandre, både i loge sammenheng og privat. Det kom også flere ytringer fra begge loger at slike treff utenfor logemøter, gir andre og nye forbindelser mellom oss, og at dette også vil påvirke fremmøtet i egen loge! Vi hadde mye godt humør, latteren satt løst og det var mye energi til stede!
Neste anledning til forbrødring blir et treff i juni ved kysten i Hitra kommune!

Kolåsen Fjällhotell – en kort historikk
Kolåsen er et sted i vestre Jämtland, der folk har bodd og drevet gårdene sine i århundrer.  Fra år 1410 kan man lese om en Thove som bodde i Kolåsen, og han var skatteindriver. Turistene har besøkt Kolåsen siden seint på 1800-tallet. Det første hotellet ble bygd i 1883 og ble besøkt av de som hadde råd og tid å reise. Sveriges kong Gustav V’s brødre, Carl og Oscar Bernadotte har også besøkt Kolåsen. Til og med Winston Churchill skal ha vært der i 1897 for å fiske og jakte med venner.

Jakt og fiske har alltid vært en god grunn for å dra til Kolåsen, foruten den storslagne utsikten over innsjøer og fjell. Det nåværende hotellet ble bygget av Nisse Engnér i 1934, og man begynte da også med vinterturisme. Skigåing ble stort og det svenske landslaget var der en del for å trene. Nisse Engnér solgte hotellet i 1961 til Kall kommune, som dessverre reiv det gamle hotellet og den såkalte «Fiskestugan», der Churchill hadde bodd.   Kommunen drev hotellet med leietakere frem til 1979, da en familie Svensson kjøpte det. Nåværende eiere, Anna og Micke tok over hotellet i 2003 og har ved siden av turismen, husdyr og grønnsakdyrking som ressurser til restauranten.