Artikkelen oppdateres.

Dag ...

Det første jeg merket da jeg våknet, var, ikke overraskende, alarmen. Så, etter at jeg hadde skrudd av spetakkelet, kjente jeg hvor fantastisk godt jeg hadde sovet. Etter en hektisk tid i New York med lange dager og korte netter var det vidunderlig å få en ordentlig natts søvn i Washington. Der slipper man også å voksne til den voldsomme støyen og uroen fra gaten utenfor.

Vi sto opp, dusjet og gjorde oss klare til å møte dagen. Den siste hele dagen vi skulle oppleve sammen på denne minnerike turen. Dette burde bli en bra dag.

Og bra dag - det ble det. Etter en søt frokost i hotellets underetasje, samlet vi oss i lobbyen for å gå til The U.S Capitol Building, det flotte bygget som rommer både kongressen i venstre kammer og den føderale regjeringen i høyre.

Turen til Capitol tok rundt regnet en time til fots, og på veien så vi flere flotte og kjente byggverk. Først stoppet vi foran Det Hvite Hus slik at de som ikke ble fornøyd med gårsdagens bilder kunne ta noen flere. Der la vi merke til at det amerikanske flagget på toppen var på halv stang, og flere begynte å fantasere om at Trump hadde gått bort i løpet av natten. Dette virket heller usannsynlig, siden noen hadde sett presidenten på TV før de forlot hotellet. I stedet var det den nylig avdøde John Paul Stevens som ble markert denne dagen. Stevens var amerikansk jurist og hadde i mange år sittet på sommerstedet i USAs høyesterett.

Etter flere minutters gå-stopp-gå-stopp gjennom amerikanske lyskryss, spaserer vi forbi bygget til USA's finansdepartement (The Treasury Department). Det over 200 år gamle bygget er et vakkert syn, med sine hvite vegger og majestetiske pilarer.

Bak trærne langs veien ruvet et høyt steinbygning jeg ved første øyekast kunne forvekslet med en kirke. Det hadde klokketårn, spir og mange vinduer, men det var ingen kirke - det var Trumps internasjonale hotell. Femstjerners. Flott bygg.

På ett eller annet tidspunkt under turen støtte vi plutselig på en hel horde av demonstranter. Det første vi merket var de rytmiske slagordene og de ulende sirenene fra politibiler. Deretter så vi den lange køen av mennesker som krysset gaten og stengte veien for en hel masse utålmodige bilister. Usikker på hva de egentlig protesterte mot. Dette var forøvrig den andre demonstrasjonen som hadde blitt holdt ikke langt unna vårt hotell.

Da vi ankom The U.S. Capitol Visitor Center, var vi allerede ganske utslitte etter alt fotarbeidet det var å komme seg dit. Heldigvis begynte den guidede turen med en kvarters lang film om bygget, dets historie og dets betydning, hvor vi kunne sitte stille i kinosalen og slappe av.

Med headsettene på og en koselig guide på ørene, gikk vi fra rom til rom og beundret både arkitekturen og historien bak Capitol. I et rom var det en hvit, malt stjerne på steingulvet, som markerte området hvor det var meningen at George Washington skulle ha blitt begravet. Men etter mye om og men, og på grunn av Washingtons spesifiserte testamente, er gravkammeret fremdeles tomt den dag i dag.

Et rom var fylt opp langs veggene med statuer av betydningsfulle personer fra fortiden. Der var lærere, doktorer, presidenter, oppdagere, rettighetsforkjemper - folk som hadde drømmer og visjoner.

Det mest spektakulære rommet i Capitol var etter min mening kuppelen som ruvet 88 meter over bakken. De runde veggene var dekket av store malerier som viste viktige begivenheter og milepæler i amerikansk historie. I taket av kuppelen var det malt et kunstverk gjennomsyret av symbolikk, hvor hovedbudskapet var dette: E pluribus unum - én ut av mange. Poenget i det latinske mottoet er å samle USA som én, fungerende nasjon på tross av variasjonene og ulikhetene innad i landet.

Etter en time i Capitol, ble ungene slippet løs på det som kalles "The Mall". The National Mall er et stort parkområde som blir omringet av flere museer og minnesmerker. Ikke bare er museene store og interessante - du slipper faktisk å betale et rødt øre for å komme inn (i de aller fleste). De er del av en samling kalt Smithsonian Museums, hvor en britisk riking ved navn James Smithson på tidlig 1800-tallet donerte penger til utbyggingen av mange flotte institusjoner. Blant mange var museet for Space and Air, African American Culture, African History, Natural History, Zoological Park, mm. del av samlingen. Det var også et holocaust-museum der, samt minnesmerker for Washington, Andre Verdenskrig, Vietnamkrigen og Abraham Lincoln.

Tilbake på hotellet hadde vi en kort samling i mindre grupper hvor vi evaluerte turen; siden vi praktisk talt var de første som hadde deltatt i dette nye europeiske opplegget fra Odd Fellow, var det ting som kunne forbedres. Men alt i alt var det mest positive kommentarer, og turledere fikk mye konstruktiv tilbakemelding.

I skrivende stund sitter ca. 15 deltakere fra seks forskjellige land (danskene legger seg visst tidlig...) og spiller, ler og snakker sammen. Dette er den siste kvelden vi har muligheten til å være sammen, og jeg mistenker flere har tenkt å utnytte dette til fulle.

Det har vært noen intense dager med mange inntrykk, kjente severdigheter, mye gåing, masse folk, lite søvn - men over alt dette har det vært 10 dager fylt med nye bekjentskap, interessante samtaler, mye latter, lek, opplevelser og minner for livet. "The people is the most important" var konklusjonen på evalueringsgruppa mi. Dette summerer på mange måter opp hvor godt kjente vi er blitt i løpet av disse få dagene, hvor fint vi har hatt det. Jeg tror jeg kan si at mange av oss kommer til å ha venner for livet.

Så vil jeg bare benytte anledningen nå helt på slutten av denne ellers ganske kjedelige rapporten, til å kort takke Odd Fellow for den fantastiske muligheten de har gitt meg og mange andre til å se mer av verden, få større innsikt og skape nye vennskap. Det er urolig hvor enkelt det var for mange av oss å få en gratis tur til Island og USA, og det er tragisk hvor gjennomgående få det var som prøvde å vinne en deltakerplass. Takk for turen, og takk til alle jeg har blitt kjent med!

Eivind Tværåli Stene

Søndag 21 Juli 2019

Vi startet dagen med å spise frokost klokken 08.00 på Fresh & Co som vanlig. Etter frokosten gikk vi ned til en båt som skulle ta oss med på en tur rundt frihetsgudinnen hvor vi også fikk sett andre kjente bygninger. Turen varte i ca. 2 timer, og når den var over gikk vi til Amish Market hvor vi spiste lunsj, her var det en stor buffet hvor vi kunne velge mellom blant annet sushi, pizza, frukt kjøtt, pasta og andre godsaker.

Når alle hadde fått i seg noe mat og drikke gikk vi videre til twin towers memorial hvor alle folkene som gikk bort i 9/11 hadde fått navne sitt skrevet i en sten som ledet ned til en fontene. Stenene var satt opp rundt hvor bygningen ville ha vært. Når noen av dem som dessverre døde i 9/11 har bursdag får dem alltid en hvit rose plassert i navne sitt. Det samme gjelder for 4 juli, da får alle et amerikansk flagg i navne sitt. Vi så også Survivor Tree, som var det eneste treet som overlevde 9/11 i det området, treet ble blant annet fraktet til et nursery hvor det skulle bli behandlet slik at det kunne overleve videre.

Hop on Hop off bus var vår neste destinasjon. Vi fant ikke helt veien til stoppet hvor vi skulle gå på bussen men etter litt hjelp av kart, GPS og lokale kjensfolk fant vi veien og rakk akkurat bussen før den kjørte videre. På bussen så vi masse av NYC. Brooklyn bridge, Manhattan bridge, China Town, Empire State building og andre kjente steder og kunstverker. Siste stoppet på bussen var like ved Times Square hvor vi gikk av bussen og videre til hotellet for litt hviling før vi gikk videre for å spise på Bubba Gump.

Etter middag var spist var det noen som gikk for og ta Hop on Hop off bus og noen gikk hjem igjen til hotellet for og lade opp til neste dag.

Dag 4 New York

Fra: Maria Varjord

Etter en lang dag med fly og kø våknet vi opp på stewert hotel fortsatt ganske trøtte fra gårsdagen, men vi sto opp og tok på oss finstasen til FN møtet. Vi spiste frokost på en cafe rett i nærheten. Vi ble deretter delt inn  i grupper og dro avsted til den varme metroen.

Island og New York er helt forskjellige. I motsetning til Island er New York  full av folk og  høye bygninger, ingen natur å se og selvfølgelig den største forskjellen av alle, glovarm.

Så når vi kom fram til The UN Swiss Delagation var vi alle mer en glade siden det var air condition der.

Vi ble introdusert  til noen representanter  fra  The UN Swiss Delagation som forklarte oss  hvordan FN fungerer.
Vi fikk muligheten til å stille mange spørsmål som ga oss en større forståelse av  hva FN går ut på.

Vi gikk derfra til FNs hovedkontor der vi fikk guidet turer. Vi fikk flere eksempler  på  hva FN har gjort over hele verden. Vi så hvordan de kjempet for at menneskerettighetene
 skulle bli fulgt verden over. Ved å gi utdannelse, rent vann eller å fredsmegle mellom land. Vi fikk også se kunsten og debattrommene som var donasjoner  fra masse forskjellige land.

Så til den norske ambassaden.  Det ble en presentasjon om hva de gjør for å nå FN bærekraftsmål, spesielt  det 16. Norge forsøker også å komme i The Security  counsel  fra 2020 til 2022 noe som de kjemper hardt for.

Vi dro deretter til den norske  sjømannskirken hvor vi fikk pizza og vafler. De fortalte  oss om  kirkens historie, hvordan kirken hadde kommet til å bli, og hva de gjorde. Det ble også  litt musikk og sang når noen av ungdommene fant et piano og en gitar de kunne  spille på. Vi sa farvell og begikk oss på veien til Broadway.

De fleste av oss hadde egentlig så høye forventninger  til King Kong  The musical, det er jo ikke akkurat  en typisk  musikal, men  den blåste oss av banen! Scenografi, kostyme, koreografi og sang, alt var fantastisk! Vi ga dem en stående applaus og det var en flott avslutning på en flott dag.

Dag 3

Idag startet vi dagen med å ha frokost på hotellet inntil klokken ble 08:30. Deretter gikk alle sammen samlet til universitetet hvor vi hadde en undervisningstime om energi og varmekildene på island. Her fikk vi vite mange statistikker om Island på hva slags måte de lager varme og hva de bruker varmen til. At man kan eksperimentere utrolig mye på island siden Island har geologiske aktive områder og det har ført til at Island har mange riper og mange hul på tvers over island.

Det er veldig mye regn, tåke og dårlig vær på island. Det produseres utrolig mye varme på Island at de ikke bryr seg om hvor mye de bruker. Der hvor det er fjellkjede tvers over island er det mye varmere temperatur og rundt den ripen er det kalde punkter.

Det var også snakk om hvordan Island har vært økonomisk i det siste århundret. Island var et av Europas mest fattigste land men nå er det helt snudd og de er nå et av de rikeste i verden. Siden de har klart å finne måter på hvordan de kan lage energi og varme selv så har de klart seg veldig bra. Island kan ha en massiv produksjon som gjør at de kan selge vanvittig mye av det de klarer å lage men det har ennå ikke blitt gjort. De har til nå bare solgt energi indirekte ved å bruke energien her til å skape aluminium og selge det videre til verden.
Reykjavik har nå det største varme systemet i verden. Og det at de har så mye varme så elsker de å bruke det. Island bruker faktist mest energi per person i verden så langt! Hver islander. Brukte i gjennomsnitt av 17 tusen kilogram olje hvert år for dems energibruk i 2010.  Danmark ligger på 3.5 tusen og nordamerika bare 7.5 tusen. Og for hvert år så det blir det enda høyere og høyere.

Etter at vår undervisning var ferdig så tok vi bussen til hovedstaden som tok nesten 1 time. Her parkerte vi ved konserthuset Harpa.

Deretter gikk vi en liten tur i hovedgaten som vi fulgte fram til Rådhuset hvor vi fikk sett et gigantisk tredimensjonal modell av island. På dette bildet kan man se sprekker på landet som har blitt gjort etter naturen i island.

Da vi hadde tatt en tur innom rådhuset hvor vi fikk sett den tredimensjonale modellen av island, gikk vi ut og rett over gaten var odd fellow huset plassert. Her spiste vi en nydelig lunsj og deretter gikk inn i the grand Lounge. Her lærte vi litt om hvordan organisasjonen Odd Fellow fungerer.

Da vi var ferdige på odd fellow huset hadde vi fritid i 5 timer hvor alle var rundt i byen og mange fikk sett den vakre Reykjavik. Pluss at det var utrolig varmt og solen skinte.

Etter at vår fritid var over tok vi bussen hjem til hotellet og endte dagen der.

Dag 2

Etter en dag på denne fantastiske reisen har vi allerede fått masse inntrykk og nye venner. Derfor gledet jeg meg veldig til dag to. Dag 1 var så lærerik, sosial og spennende og denne dagen ble nesten enda bedre.

Vi starter dagen med en lang busstur der turguiden vår lærte oss litt om historien, økonomien og litteraturen til Island. Gjennom vinduene på bussen så vi den fantastiske naturen men vi kjørte forbi. Det var mindre tåke enn dagen før så naturen var enda mer praktfull enn før. Det første stoppet var Thingvellir der vi så de store sprekker som strekker seg over hele Island på grunn av kontinentalplatene som går fra hverandre. Island ligger Der var også her det gamle parlamentet hadde møter frem til slutten av 1800-tallet. Island har det eldste sammenhengende parlamentet i verden helt fra 930. Parlamentet har senere flytter til Reykjavik. Vi lærte i tillegg litt om Islands mørkere historie. Vi så elven der de før i tiden druknet kvinner for f.eks. Å ha barn utenfor ekteskap. Heldigvis er det lenge siden. Det var utrolig vakkert der og spennende å se rester fra den islandske historien.

Deretter så vi Gullfoss som er en svær utrolig vakker foss. Det var mange andre turister som også var interessert i å se det fantastiske, brede fossefallene. Det var en spennende å stå nær kanten og kjenne vannspruten i ansiktet.

Så var det tid for lunsj. Vi spiste på Fridheimar som er en familie bedrift som dyrker tomater. De er de nest største produsentene av tomater på Island og dyrker mange tonn tomater i året. På grunn av naturkreftene og varmekildeneIsland har tilgang til fordi de er så unikt plassert oppå en hotspot, er det mulig for Fridheimar å dyrke tomatene 100% naturlig og økologisk. Island er selvforsynte på grønnsaker fordi de har tilgang til mye og billig strøm, som gjør de mulig å produsere grønnsaker i drivhus hele året. I mellom tomatplantene summet mange bier rundt og pollinerer plantene. Til lunsj ble vi servert hjemmelaget tomatsuppe og brød som var noe av det beste jeg har smakt på lenge. Mette og fornøyde reiste vi videre til geysirene.

De var tydelig at geysiren er en viktig turistattraksjon for mange mennesker sto samlet rundt med kameraer klare for å få bilder eller video av utbruddet. I folkemengden sto vi alle å venter spent. Det var utrolig å kult å kunne stå så nærme et naturfenomen som dette. Vi rakk å se tre utbrudd, hvert mer fantastisk enn det første.

Vi besøkte sist et vannkraftverk. I likhet med Norge blir mye av elektrisiteten produsert av vannkraftverk. 86% av energien på Island er fornybar energi noe vannkraften er en stor del av. På kraftverket var det noen modeller som vi kunne teste ut for å se hvordan elektrisiteten blir produsert og brukt.

Da vi kom tilbake til Odd Fellow huset var det hamburgere klare til oss. På kvelden dro vi til hotellet og hadde en avslappet kveld der mange av oss møttes og spilte kort eller pratet. Det er utrolig hvor fort vi har blitt kjent med hverandre og hvor hyggelige alle er. Denne turen skaper virkelig minner og venner for livet. Tusen takk for en fin dag og jeg gleder meg veldig til resten av turen.

Dag 1

17. juli 2019 kl 00:27

Første dagen av de alle.Kans kje den mest spennende og minnerike dagen. En dag fylt av inntrykk, følelser og ikke  minst glede. Jeg våknet opp på et rom sammen med fire andre gutter jeg aldri har møtt før, allikevel føler jeg meg velkommen og klar til å bli kjent med enda flere. Dette er selvfølgelig bare min egen opplevelse, men jeg har en ide om at jeg ikke er den eneste.

Vi starter dagen med frokost på hostellet. Det store utvalget av mat, gjorde det lett for alle å finne noe som falt i smak.
Klokken 8:30 ble vi hentet av buss. Vi tok bussen til skolen, der det ble holdt et foredrag om Island. Foredraget ga en fin oversikt over Islands unike natur, geografisk beliggenhet, og ikke minst vulkanenes aktivitet og effekten av dem på Islands natur.

Sightseeing
Vi dro videre i bussen, kanskje enda mer spent enn tidligere.
Fra buss vinduet opplever vi fantastisk landskap, som for mange oppleves som nytt, annerledes og flott.
Vi opplever og ser forskjellig natur. Både natur som er ekstremt nytt i forhold  til jorden som er 4-5 milliarder år gammel, og natur som er litt eldre men fortsatt ganske nytt i forhold til jorden.

I løpet av foredraget som vi hadde tidligere var det mye snakk om kontinentalplatene og hvordan Island befinner seg på 2 av dem. Dette fikk vi se nærmere på i løpet av turen. Det at dette fine landskapet er skapt av naturens funksjon gjorde hele opplevelsen enda mer fascinerende. Spørsmål som jeg og sikkert mange andre stiller seg selv, er hvor
spesielt og interessant naturens funksjon virkelig er.
Dette er ofte spørsmål man går glipp av i hverdagen, men på en slik tur som vi er på nå er det nesten umulig å la være.
Slike plakater med informasjon finner vi langs «hele» Island. Informasjonen er ment for å starte refleksjon, egne tanker og ikke minst bygge forståelse for noe som for mange er ganske fjernt i 2019. Jeg satt derfor stor pris på disse plakatene.

Mye av naturen ser veldig likt ut, spesielt når man ikke er veldig kjent med naturen fra før. Allikevel kjørte vi forbi ulike  steder og naturen hadde forskjellig «røtter» og «egenskaper». Som alle vet fra før, så er Island en øy omringet av sjø. Samtidig har også denne fascinerende øyen store innsjøer. Ser du litt etter kan man også se hvordan mange av klippene og steinene er blitt erodert, eller med andre ord revet fra hverandre. Island sitt landskap og jordens landskap generelt er derfor tydelig ikke et resultat av i dag, men heller et resultat av historien. Som alt annet i denne verden er historie det eneste som vil bringe oss videre. Nettopp det å se sammenhengen mellom Landskap og natur, og verdens mange problemer synes jeg er både fullt mulig og ikke minst viktig.

The blue Lagoon ( etter å ha spist middag)

De aller fleste gledet seg til å bade i the blue lagoon. Dette naturfenomenet har blitt en «business» for mange.
Dette sier meg at mennesker har potensiale til å jobbe sammen med naturen, men vi velger ofte å jobbe mot den. Selvfølgelig vil opplevelsen av å ha badet midt i den fine naturen alltid være et minne.
Etter en lang og minnerik dag, var vi nødt til å ta turen hjem til hostellet. Selv om dagen var slutt, vil minnene alltid være til stede.